WARDAHKU................

Thursday 30 October 2008

sedih itu, air mataku

Setiap kali aku teringtkan adikku...hatiku sgt tersentuh....lalu murahlah deraian air mata ini, melimpah .......

setiap kali aku teringt yang adikku bersengkang duit kt mesir, berbanding dgn keadaanku kt manchester ni, hancur luluhlah jiiwaku......


dia cuma boleh berbelanja bila mama masukkan duit....malah aku tahu, keadaan mama dan abah yg sedng suntuk dgn duit.....

msg yg baru dihanta oleh adik aku...." adik tgh jalan2 ngn kwn2 p cr buku..mama masukkan duit smlm"..........ayat itu, sepantas kilat memanah hatiku......maka, juraian air mata jatuh berlinang.....

hidup aku kt sni senang....dan kesenangn itu membuat aku rimas dgn duit yg ada....kasihan adik,mama, abah.....

dan aku br saja call mama td..abah tgh bertungkus lumus utk menyiapkan satu projek yg perlu dibw ke satu kilang di Meru esok hari..projek itu spttnya telah siap sehari yg lepas..namun kerana tidak cukup tenaga pekerja, abah terpksa buat sorg2 dgn sorg lagi pekerjanya...

aku sdri phm, dan menyaksikan betapa sushnya, nk cr pekerja yg betul2 mahu bekerja dan juga yg mahir..sbb projek yg abah buat ni, perlu pekerja berpengalaman..aku tahu, kadang-kadang, abah cuba utk membantu anak-anak kampun aku utk bekerja dgnnya..sekurang-kurangnya, taklah mereka lumba motor saja, hisap daun ketum saja...

namun, aku sdri xphm, kenapa la bdk melayu liat betul bekerja..alik-alik, yg rugi abah juga.....hancur luluh aku melihat kerasnya abah bekerja..sbb nk cr duit nk byr yuran adik kt mesir....selalu, projek yg nk dibuat perlu menggunakan modal yg byk..bila sudah siap, org yg perlu bayar, pula buat-buat byr lambat la apa la..cek kne tendang la...mcm2 la dugaan...sedihnya.....xkan mereka xpk, yg abah ada family yg nk kne tanggung......

sedihnya aku melihat pengorbanan mama.....kalau ada ja peluang nk wat kelas tambahan lebih dlu, mama mesti terima...sbb nk cr duit...then, ada saja peluang interview kt mana2, mama akan cuba, utk memajukan lg dri...kerja bertimbun-timbun.....

semua ini,menyebabkan aku mengimbau kembali kenangan ketika sekolah rendah dlu..tiap-tiap pagi sebelum mama p mengajar kt sekolah, mama akan buat apom...aku akan jual kt sekolah..mula-mula jual kt kwn2..tp kwn2 cm xuntung sgt..so, aku pun jual kt cikgu2..mmg laku betull.siap mintk resipi lagi...lepasjual apom, aku jual alat tulis..beli borong kt mydin, then jual kt sekolah...malah, aku pnh jygak jual nasi lemak...mintk order dlu ari sebelumnya, then p jual kt sekolah esok pg...

maybe sbb dr keciklagi aku duk meniaga,smpi sekarang, jiwameniaga tu subur dlm hati dan jiwaku...sesungguhnya, meniaga itu sgt dimuliakan dlm Islam...

Ala kulli hal.....aku berbangga dgn keluargaku..sewaktu aku menulis post ni, abah tgh sibuk dgn besi-besinya..adik tgh mencari buku...mama tgh buat kerja-kerjanya...dan aku...dalam hati...mendoakan kebahagiaan setiap mereka...dan aku mendoakan agar keimanan menjadi kekuatan mereka..kesabaran, ketabhan menjadi senjata mereka..aku mendoakankejayaan mereka dunia akhirat..

Ya Allah,kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihi aku, malah lebih dr itu.....berikanlah kejayaan kepada merekadunia akhirat...Tunjukklah kepada mereka jalanMu yang lurus..Mudahkanlah segala urusan merekaYa Allah....

berikanlah jua padaku, sahabatku, guru-guru segala doa yg ku pohon...

aminnnnnn............


sedih itu, air mataku......

No comments: