WARDAHKU................

Friday 24 October 2008

Biarlah Rahsia

Malam yang tak lagi berbintang...dan langit yang tak lagi berawan....
Sayup deruan angin menyelak naskah silam.....Dan aku kembali mengenang cerita lama...yang terkubur sekian lama...

Aku punya sahabat......namun sayangnya, dia terkandas di pertengahan jalan....kerana cinta yang mengaburi mata...manusia rela berkorban segalanya...musnah sebuah kehidupan...hancur berderai menjadi serpihan kaca yang tidak berharga...maka mulalah berlari di seluruh pelusuk dunia..menatap dan menadah titip rasa......Aku mungkin tidak merasa apa yg dirasa..dan aku juga mungkin tidak pernah mengerti beban apa yg telah dilalui...namun, bunga kembali ke taman suci...

Aku punya seorang lagi sahabat yang aku kagumi...kagum aku dgn ketabahannya menempuh hidup yg sgt sukar...Perpecahan keluarga, kesushn hidup mengheretnya bekerja utk keluarga seawal usia 15 thn...seorg pelajar yg sgt cemerlang sejak kecil,disegani dan selalu dipuji....hilang putus tali....maka bertiup sang layang-layang tak berarah...dari satu tempt ke satu tempt dia pergi...mencari sesuatu sbg sumber menyara hidup...hujan mahu panas di harungnya......namun, aku selalu yakin, bahawa hatinya cukup lembut...seperti bayu yg bertiup di tepian pantai...pernah aku mendapat panggilan darinya ketika dia membawa anak saudaranya ke tepi pantai di pulau langkawi selepas pulang kerja....utk menenangkan jiwanya yg bergelodak menyala...maka, di sudut itu ketenagan yg ingin di carinya....pernah aku suatu ketika dahulu mengagumi dirinya..kerana ketabahan dan dugaan yg dilaluinya.....namun hati dan budinya, tetap lembut seperti dia yg pernah aku kenal dahulunya..

Terukir selalu di wajahnya senyuman yg bermakna...namun, seminggu sebelum aku berangkat dtg ke manchester setahun yg lalu, aku mendapat suatu berita..sungguh tak kusangka...inilah dugaan utknya....suatu kemalangan yg pernah berlaku pdnya sebulan sebelum itu telah menampakkan komplikasinya.....otaknya disahkan bergegar oleh doktor..membuatkannya menjadi insan yg lain dari dirinya....dia hilang kewarasan akal...lalu dimasukkan ke dalam hospital bahagia.....sedih....kerana dia sahabatku.....
kerana sebelum itu, aku tahu perjalanannya mencari sebuah ketenangan..mencari sesuatu utk hidup..dan aku tahu, dia tidak pernah merungut...Tuhan itu lagi Maha berkuasa...Aku yakin Tuhan lebih sygkan dirinya...buat kali terakhir, aku tak pernah sempat bertemu dgnnya lagi...aku mendoakan dirinya dan keluarga tabah menghadapi ujian Allah...

Dua org sahabat ini, sahabat yg sgt dekat dgn aku sejak aku kecil lagi...namun hubungn terputus tatkala kami mengikuti jalan masing-masing..namun persamaannya, kedua-duanya, menghubungi ku kembali, sebelum segalanya musnah kembali......

dan aku sgt kecewa..kerana tak mampu berbuat apa-apa utk mereka...aku bukan sahabta yg paling baik..dan aku juga buntu....sungguh aku menyayangi mereka...

semoga Allah bersama-sama mereka.....

akhir bicara...bait-bait rasa...aku simpan yang selebihnya dalam hati yg lara ini..biarlah ianya tetap menjadi rahsia selamanya.....

1 comment:

Unknown said...

hello.. bila plak nk wat puisi psl aku.. aku pn byk jugak kisah sedih ni.. adeh..