WARDAHKU................

Monday 8 September 2008

Edisi : 2(xtra) Kisah Teladan Sepanjang Zaman

*Catatan penting berkaitan tanda-tanda kenabian Rasulullah dan Salman Farisi

ringkasan dari kitab Syamail Tirmizi


sila baca sedikit ringkasan mengenai kitab syamail tirmizi di post yg bertajuk Kitab Syamail Tirmizi.


Catatan 1

'Allamah Baijuri rahmatullah 'alaihi telah menerangkn bhw Salman Farisi r.a adlh seorg pendita agama zaman silam. Umurnya menjangkau 250 thn dan menurut riwayat lain umurnya smpi 350 thn. Beliau telah membaca sendiri daripada kitab agamanya mengenai tanda-tanda nabi yg akhir. Kitab-kitab itu mnyebut antara tanda-tanda nabi akhir zaman ialah baginda menolak sedekah tapi menerima hadiah dan ada tanda cap mohor kenabiaan di badannya. Apabila Salman menguji ketiga-tiga tanda ini wujud lantas beliau memeluk Islam. Tanda-tanda ini juga telah diberitahu oleh paderi Nasrani.


Catatan 2

Telah dinyatakan daripada hadis yg disebutkan sebelum ini (post sebelum ni)bhw Rasulullah bersabda" Kami tidak makan sedekah" Jadi siapakah yg dimaksudkan "kami" tersebut.

Mengenai perkara ini, terdapat perbezaan pendapat di kalangn ulama'.Ada yg mengatakan "kami" yg digunakan adlh sbg jamak bg org pertama digunakan utk dirinya sdri.

Sebahagian ulama'pula mengatakan bhw "kami: merujuk kdp golongan nabi

Sedangkan ulama'-ulama' lain menegaskan bhw "kami" itu merujuk kpd Rasulullah dan ahli-ahli bait (keluarga dan keturunan Rasulullah) yg mana mengambil sedekah adalah haram. Alasan akhir inilah yg benar dan dalam permasalahn agama pun diberikan hukum yang sama


Catatan 3


Dalam hadis menyebut Rasulullah telah membeli Salman yakni hamba kpd seorg yahudi. Sebenarnya ini bukanlah suatu pembelian kerana Rasulullah menjadikannya seorg "Muktab" dan satu jumlah dirham yg byk telah ditetapkan utk bayaran kpd "makatibat"(yakni suatu persetujuan di antara tuan dan hambanya bhw si hamba td akan mencari sejumlah wang utk dibayarkan kpd tuannya dan setelh pembyrn tersebut dia akan dibebskn.)

Disamping byrn yg Salman kne byr,maka beliau jg dimestikan menanam 300 btg pokok tamar dan menjaganya sehingga berbuah. Rasulullah sendiri menagmbil tugas menanmpokok tersebut dgn tgnnya sdri yg mulia dan sebg mukjizat hanya dlm setahun, berbuahlah pohon tamar tersebut kecuali sebatg pokok yg ditanam umar.Maka Rasulullah mencabut pokok tersebut dan menggantikan dgn yg lain. Walaupun di tanam luar musim,pohon tamar tersebut mengeluarkan buah. Inilah mukjizat yg kedua di Madinah. Kebun ini masih lg dikenali sbg Kebun Salman.



Catatan 4


Salman r.a dtg dr Isfahan,suatu daerah di Iran. Bapanya ketua bagi daerah tersebut dan tersangt sygkan anaknya. Salman belajar agamaMajusi dgn tekunnya sehingga tidak lama kemudian beliau seakan menjadi seorg pendita besar dan penjaga kuil-kuil. Tetapi setelah beliau memeluk agama Nasrani, bapanya membelenggu kakinya dgn rantai dan mengurungnya di dalam rmh seumpama tawanan. Walaubagaimnapun, beliau dpt memboloskan dirinya dan menyertai satu kafilah menuju ke Syam. Beliau mengharungi begitu byk penderitaan dan kesukaran di perjalann, ditangkap dan menjd hamba dan akhirnya beliau tiba di Madinah(utk mencari Rasul terakhir)

Wallahhu 'Alam

No comments: