WARDAHKU................

Monday 8 September 2008

Edisi : 2 Kisah Teladan Sepanjang Zaman

Khatamun-Nubuwwah
(Cap Mohor Kenabian)

ringkasan dari kitab Syamail Tirmizi


sila baca sedikit ringkasan mengenai kitab syamail tirmizi di post yg bertajuk Kitab Syamail Tirmizi.

Cap mohor kenabiaan adalah suatu perkara yg sgt penting dan bermakna,ini adalah satu mukjizat kenabian yg xdpt dipertikaikan.

Cap Mohor Rasulullah telah ada pd jasadnya sejak kecil lg.Sebuah hadis riwyat Aisyah r.a dalam kitab Fathul Bari menyatakan bhw tatkala Rasulullah menghembuskan nafas terakhir, para sahabt seolah-olah tidak menerima kewafatannya, maka ketika itulah Asma r.a mengutarakan kekuatan hujjah " cap mohor Rasulullah" yg sudah tiada lg yg memeberi maksud dan bukti bhw baginda sudah wafat

Ibn Hibban menyatakan bhw perkataan " Muhammad Rasulullah" tertulis pd cap mohor kenabian.sedangkan hadis lain ada menyebut bhw perkataan " Antal Mansur" telah terukir pdnya.Ukiran ini bermaksud " Pergilah ke mana sj, kamu akan diselamatkn".Bagi membuktikan kewujudan Cap Mohor Kenabian,maka Imam Tirmizi telah mengajukan 8 buah hadis



Cap Mohor Seumpama Buhul Cadar

Said Ibn Yazid r.a meriwayatkn bhw

" Ibu saudaraku(sebelah ibu) membwku berjumpa Rasulullah S.A.W dan memberitahu baginda " Anak saudara sy ini sakit" Maka Rasulullah pun menyapu tgnnya yg mulia ke ats kepala sy dgn penuh kasih sayang sambilmemohon keberkatan utk sy. Kemudian baginda berwudhu dan baki air darinya lantas sy minum. Kemudian sy berdiri di belakangnya dan terlihat Cap Mohor Kenabiaan yg seumpama satu buhul cadar yg dibentangkan di atas katil"



Cap Mohor seumpama ketumbuhan merah sebesar telur merpati

Jabir meriwaytkan bhw

" Aku tlh melihat Cap Mohor Kenabian itu di tgh-tgh bahu, bentuknya seperti ketumbuhn yang berwarna merah sebesar telur burung merpati."



Cap Mohor seumpama segumpalan bulu

'Ilba ibn Ahmar berkata bhw 'Amr Ibn Akhtab r.a meriwytkn satu peristiwa kpdnya sebagaimana yg berikut "

"Suatu ketika Rasulullah memintanya berkhidmat memicit pinggangnya dgn sabdanya " Ya Abu Zaid, marilah hampiriku dan urutlah belakangku ini." Maka saya mulalah mengurut. Dengan tidak disengajakn jari sytersentuh cap mohor kenabian. Apila 'Ilba bertanya 'Amr bagaimana bentuk Cap Mohor Kenabian maka beliau pn menjawab :"Seumpama satu gumpalan bulu"


*Hadis ini seolah-olah bercanggh dgn hadis2 yg lain yg telah disebutkan sblm ini, namun sebenarnya tiada percanggahan kerana sbnrnya Cap Mohor Kenabian adlh seumpama suatu ketul daging yang boleh mengembang dan menguncup. Ia seumpama satu bintil tahi lalat yg ditumbuhi bulu-bulu. Maka dgn hal yg sedemikian sebahagian menyatakan sebg segumpalan bulu, yg lain mengatakan satu bintil dan stghnya membandingkan dgn satu buhul dan juga seperti telur merpati.

Cap Mohor pembuktian kenabian

Buraidah r.a meriwayatkan bhw

" Apabila Rasulullah berhijrah ke Madinah maka dtglah Salman Farisi kpd Rasulullah dgn membw sedulang penuh dgn tamar-tamar yg masih segar an memberikannya kpd baginda. Baginda bertanya," Apakah ini" Salman r.a menjwb " inilah sedekah utk Tuan dan shbt2 Tuan." Baginda memberitahu " Kami tidak memakan sedekah"

Pada hari kedua Salman r.a membawa sedulang lagi penuh tamar dan berkata : "Tamar-tamar ini adalah hadiah" Maka barulah Rasulullah makan beserta sahabt-sahabatnya. Kemudian Salman terlihat cap mohor kenabian dan terus memeluk Islam.

Salman ketika itu adlh hamba suruhan seorg yahudi. Rasulullah telah membelinya dgn beberapa dirham yakni dgn cara mengambil upah menanam beberapa btg pokok tamar. salman telah bekerja di kebun itu sehinggalah pokok-pokok tamar tersebut berbuah. Rasulullah juga telah membantu menanam pokok-pokok tamar tersebut. Di antara pokok-pokok yg ditanam tersebut terdapat sebatang pokok yg ditanam oleh Umar r.a.Kesemua pokok-pokok tamar itu hidup subur kecuali sbtg pokok yg tidak hidup.Rasulullah telah bertanya mengenai sbtg pokok yg tidak hidup itu.Umar menjawab " Ya Rasulullah, akulah menanamnya." Rasulullah telah mencabut pokok itu dan menanamnya semula lalu hidup dgn suburnya."


*kisah dan catatn mengenai Salman Farisi dan tanda-tanda kenabian Rasulullahdi post seterusnya slps ni.*



Cap Mohor sebesar penumbuk dan berbintil

Abdullah Ibn Sarjis meriwaytkn sebagaimana berikut:

" Saya pergi berjumpa Rasulullah ketika org ramai hadir bersama. Saya berpusing-pusing dikelilingnya seperti ini;(beliau menunjukkan cara berpusing tersebut).Rasulullah dapat menangkap niat sy dan membuang cadar daripada badannya yg mulia. Saya lihat cap mohor kenabian yg sama besar dgn penumbuk,ditgh bahunya dan satu bintil terdapat di atsnya.

Kemudian saya pergi ke hadapannya dan berkata " Ya Rasulullah! Semoga Allah mengampunkan Tuan" Maka baginda pun menjawb " Semoga Allah juga mengampunkn kamu!" Orang ramai bertanya kpd saya sama ada Rasulullah berdoa utk keampunn sy.


Saya berkata baginda berdoa utk sy dang juga utk mereka dan baginda telah bersabda dgn ayat Al-quran berikut :

"mintalah ampun utk dirimu dan juga org-org Islam yg lain" (Muhammad:19)


Cap Mohor terletak di antara dua bahu

Ibrahim bin Muhammad telah mendengr salah seorg anaklelaki Ali bin Abu Talib r.a berkata:

" Apabila Ali menceritakan mengenai diri Rasulullah maka beliau akan menceritakn dgn pjg lebar.Beliau berkata : "Diantara kedua bahunya terdpt cap mohor kenabian iaitu cap mohor sekalian nabi"

Cap Mohor terdapat di belakang Rasulullah

Riwayat daripada Abu Nadlrah Al-'Aufi sebagaimana yg berikut:

: Aku telah bertanya Abu Sa;ed Al-Khudry mngenai cap mohor Rasulullah.Beliau berkata " Cap mohor itu terdapat pd bahagian belkng Rasulullah,ianya merupakan daging yg tersembul"

*kisah dan catatn mengenai Salman Farisi dan tanda-tanda kenabian Rasulullahdi post seterusnya slps ni.*

Wallahhu 'Alam..

No comments: