WARDAHKU................

Wednesday 9 September 2009

Hadis Rasulullah S.A.W mengenai wanita



salam alaik......kala ini jam menunjukkan pukul 10 mlm waktu manchester....semalam, rumah seorang warga manchester telah dipecah masuk...yang plg dahsyat, kejadian berlaku pada pukul 5 ptg!!!har masih lagi terang-berderang pada musim summer ni..berani betul perompak2 tu...pintu pn habis dikopak..rumah tu pulak, ltknya di kawasan yang mmg ramai org, tepi jalan, dkt "shopping complex" yang bernama Worldwide..masyaAllah...nauzubillah.......


Banyak-banyakkanlah berdoa mintk dilindung dr bala bencana..


apa yang sy ingin kongsikan bersama pembaca mlm ni ialah beberapa hadis Nabi Muhammad SAW mengenai wanita..Hadis ini sy petik dari buku yang bertajuk " Bunga Kebahagiaan". saya pasti, mesti ramai yang sudah mengenali buku ini..Buku ini ditulis oleh ulama yang terkenal di tanah air kita Tuan Guru Nik Aziz. Sy sangat suka gaya penulisan buku ini.staright to the point dan banyak mengajar serta memberi panduan dan nasihat.. Buku ini sy kategorikan MESTI BACA kepada semua orang, tak kira lah sama ada anda sudah berkahwin, atau mahu berkahwin atau belum mahu berkahwin...


Hadis Rasulullah SAW mengenai wanita


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat. Ketika ditanya kepada Rasulullah mengenainya, baginda menjawab " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia"



2. Apabila seorang perempuan mengandung janin di dalam rahimnya, para malaikat akan beristighfar untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dgn 1000 kebajikan dan menghapuskan 1000 kejahtan daripadanya.


3. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihd di jalan Allah


4. Apabila seorang prempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa seperti keadaan ibunya yang melahirkannya.


5. Apabila anak yang lahir disusui, setiap tegukan susunya itu akan diberikan satu kebajikan.


6. Apabila semalaman si ibu tidak tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, Allah memberinya pahala seperti memerdekan 70 orang hamba dgn ikhlas bagi membela agama Allah.


7. Barangsiapa yang menggembirakan hati anak perempuannya, darjatnye seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka ke atasnya


8. Barangsiapa yang membawa hadiah, contohnya barang-barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah.Hendakalh mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki.Maka barangsiapa ynag menggembirakan hati anak perempuan, dia seolah-olah memerdekan anak Nabi Ismail.


9. Tiap-tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah akan masukknnya ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya. ( 10000 tahun lebih awal)


10. Perempuan apabila sembahyang 5 waktu, puasa pada bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat kepda suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana saja yang dikhendaki.


11. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.


12. Aisyah RA berkata " Aku bertanya kepada baginda Rasulullah ' Siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?' Jawab Rasulullah SAW, ' Suaminya.' Aku bertanya lagi ' Siapa pula yang brhak terhadap lelaki?' Baginda menjawab,'ibunya'"


13. Apabila kedua-dua ibu bapa memanggilmu, jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.


14. Wanita yang taat kepada suaminya, semua ikan dilaut, burung di udara, malaikat dilangit serta matahari dan bulan akan beristighfar kepdanya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.


15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya, pintu-pintu neraka akan tertutup dan pintu-pintu syurga akan terbuka. Masuklah dari mana-mana pintu yang dikehendaki tanpa dihisab.


16.Syurga itu terletak di bawah kaki ibu.


17. Wanita yng tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama-sama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.


18. Barangsiapa yang mempunyai 3 orang anak perempuan ataupun 3 saudara perempuan ataupun 2 anak perempuan mahupun 2 saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dan mendidik mereka denga penuh rasa takwaserta bertangungjawab, maka baginya balasan syurga.


19. Daripada Aisyah RA " Barangsipa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka
.

Berjuang bersama kelembutan bersulam ketegasan.

No comments: